Wednesday 30 April 2014

DAGING SALAI MASAK LEMAK DENGAN BELIMBING

mamaya suka makan? ada betul sikit2..hihi..tapi sebenarnya kalau kita dah kedapur ..masak..kita jarang nak makan beria2..  mamaya memang suka mencuba masakan2 apa ajelah.. mamaya suka masak apa yang mamaya makan.. cuba balik buat sendiri...  Ada orang memilih kan dan kalau x diajar dari kecik memang dorang xboleh nak telan..kata sorang kawan tu...Tapi alhamdulillah..mamaya boleh je cuba makanan2 dari tempat lain.. apa aje pasal makan.. no rejection..yang pedas..yang kelat..yang pahit..pahit2 peria jelah..manis dsbnya...hihi.
So, hari ni mamaya nak kongsi resepi yg asalnye dari N9..tapi kalau mamaya durhaka sikit2 tu harap maafkan mamaya ye org negori..ampunnn...anggaplah ini resepi negori sembilan yang dah dkt sempadan negori sepuluh.. adake? hihi gurau ajer..peace!!


Bahan2 : 
Daging segar di bersih dan dilumur sedikit garam kunyit dan disalai.
Buah Belimbing Buluh  dibelah dua
Cili Api
Kunyit Hidup
Serai diketuk
Santan Pekat dan sedikit santan cair
Garam n sedikit gula
Cara2: 
Potong daging salai nipis2. Tumbuk cili api dan kunyit hidup.  Jerangkan daging, santan cair dan bahan yang ditumbuk bersama serai yang diketuk.,  Masak hingga daging lembut.  Masukkan belimbing, garam dan sedikit gula..  Masukkan santai pekat dan masak lagi hgga betul2 masak dagingnya.
  




No comments:

Post a Comment