Friday 16 May 2014

ACAR BUAH

Sebenarnya dah lama mamaya beli buah-buah jeruk nak buat acar buah...adalah sebulan kot..hehe..xsempatlah.  lagipun kurang semangat sebab anak-anak kurang gemar.  Lalu hari ni sebab mamaya dah plan nak masak Nasi Beriani dengan rempah beriani arab yang mamaya beli kat pasaraya juga bulan lepas...so mamaya buatlah acar buah..lepas-lepas subuh lagi dah mula buat..bukan apa takut nanti tiba-tiba hilang mood acar buah.




sedap tau..makan acar buah dengan Nasi Minyak atau Nasi Beriani dan yang seumpama dengannya.  Hilang rasa muak nasi.  



mamaya sebenarnya lupa nak beli yang kaler merah-merah.. jadilah kalernya gelap..tapi tak apa janji sedap.. 

mamaya letak jugak bahan yang dijeruk sendiri, jeruk bawang merah, bawang putih dan juga halia.  Sebenarnya dari bulan lepas jugaklah terjeruk dalam peti tu..hehe  mamaya guna bawang merah kecik2, campur bawang putih kecik2 dan juga hirisan halia muda ..semua tu mamaya jeruk dengan cuka dan garam.






Jom kita intai resepi Acar Buah mamaya.. dulu-dulu mamaya pernah dapat resepi dari sorang kawan dari Johor..sedap sangat mak dia punya resepi tu.  Rempah-rempah semua blend sendiri.  Tapi sebab dah banyak kali pindah.. mamaya pun dah lupa kat mana letaknya resepi kawan mamaya si Isza tu.  So, harini pakai serbuk kari jelah.  Okay jugak rasanya.


Resepi Acar Buah
Sumber : Ikut kepala sendiri berdasarkan pengalaman dan pemerhatian...heheh..boley gitew???


Bahan-bahannya:

20 ulas bawang merah - dimayang
8 ulas bawang putih -dimayang
2 inci halia - dimayang
4 sudu makan serbuk cili (mamaya pakai babas)
3 sudu serbuk kari daging (apa tadi ekk? babas jugak kot)
Buah-buah jeruk...mamaya guna tadi dalam 5 jenis..so 5 paket lah
1 mangkuk jeruk bawang merah, bawang putih dan halia
5 sudu gula pasir
Garam kena tengok keperluan..sebab jeruk-jeruk dah tersedia masin


Cara-cara:

Tumis bahan-bahan yang dimayang hingga kekuningan dan hampir garing.  Masukkan serbuk kari dan juga serbuk cili serta air.  Biarkan hingga kari masak dan pecah minyak. Masukkan buah-buah jeruk dan tambah air lagi..Masukkan gula..Masak hingga sebati dan kering airnya.  Jika air tak betul-betul kering nanti acar cepat basi.







Haahhh... tengok ni makan dengan Nasi Beriani.. yummm..yummm...



No comments:

Post a Comment