Monday 19 May 2014

DAGING LADA HITAM

Semalam punya cerita.. disebabkan mamaya raasa kurang sihat dan sengal-sengal badan mamaya call pejabat maklum kat bos mamaya nak ambil cuti... Tak larat sangat rasanya.  Anak-anak ke sekolah macam biasa tetapi diorang pesan cakap balik awal dari biasa sebab ada sambutan Hari Guru... Sebenarnya subuh-subuh hari tu lagi mamaya dah telan PCM. Tidur sekejap, dalam jam 9.45 pagi mamaya bangun dan rasa release sikit.   Lihat-lihat apa yang ada dalam peti... ada daging dan sotong.  Adam dah beberapa kali pesan nak makan daging masak merah.. buat pedas-pedas bu.. tapi mamaya rasa nak masak daging blackpepper lah.  Lama tak masak resepi dari papa ni...     

 


haa.. nilah hasilnya.. sedap makan dengan nasi panas-panas.. tambah pulak rasa panas-panas lada hitam tu..




Serabutnya hiasan kat atas tu kann.. hihi.. maklumlah..kepala pun tengah pening-pening lagi kan..berjaya masak pun dah kira okaylah tu..




Papazam kata.. ayang letak tepung jagung telebih ni...  Terlebih likat sudaaa... hihi.. baiklah.. sebenarnya tujuan letak tepung tu bagi daging tu licin je kat dalam mulut.. rasa smooth je bila makan..bkn untuk likatkan kuahnya...hihi   



Ada tak yang terliur sudaa?? hihi kalau terliur bolehlah cuba resepi ni.  Macam kat hotel you...hihi.. 



Bahan A:


400 grm daging(dibersih dan ditos..lps itu gaulkan dengan secubit garam, 2 sudu besar minyak bijan dan 1 1/2 sudu tepung jagung)

Panaskan minyak masak dan masukkan daging yang sudah diperap. Masak untuk seketika dan ketepikan.

Bahan B:


4 ulas bawang putih - dicincang

2 inci halia - dicincang

2 sudu besar lada hitam - ditumbuk jgn terlalu halus

3 sudu besar sos cili

2 sudu besar sos tomato

1 sudu kecil lea n perrins

1 sudu kecil seasoning

1 sudu besar kicap cair

2 sudu besar kicap pekat/hitam

1 labu bawang besar holland - potong ikut suka

garam dan gula secukup rasa

Minyak untuk menumis



Cara-Cara:
Panaskan minyak masak.  Tumiskan bawang putih, halia dan juga lada hitam. masukkan sos cili, sos tomato, lea perrins, seasoning dan kicap cair. Masukkan sedikit air dan kacau-kacau sos tersebut.  Masukkan daging yang sudah digoreng tadi dan gaul rata.  perasakan garam dan gula.  Masukkan kicap pekat serta bawang besar holland.  Juga boleh masuk lada benggala. Tapi mamaya tak masuk sebab tak ada stok...cuma mamaya masuk batang kailan.

Sekian..itulah resepi daging lada hitam yang telah diperturunkan oleh papazam.. Selamat Mencuba!!      




No comments:

Post a Comment