Sunday 11 May 2014

IKAN BAUNG ASAM TEMPOYAK

Semalam anak-anak sekolah ganti untuk Hari Raya Aidilfitri nanti.  Bila Adam balik dari sekolah dan melihat mamaya ada di rumah sedang menyiapkan nasi kerabu, terus dia memeluk mamaya.."Bestnya kalau hari-hari adik balik skul ibu ada di rumah".. Kesiannya kann.. "Ye ke? Okaylah esok adik balik rumah..ibu tunggu kat rumah yer.. sebab esok ibu cuti"... "Yeahhhhh!!! bestnya"..terus meluru keluar beritahu kakak-kakaknya.

Bila ibu atau papanya cuti, memang dia tak nak naik van sekolah..mesti nak kena hantar.  Tadi pulak siap pesan nanti tengahari hantar nasi ye untuk makan tengahari sebelum masuk kelas agama.  ermmmm... tengok bila ada peluang dia akan guna sepenuhnya.  hehe.. Okay..nanti tengahari tunggu kat depan.
Apa agaknya nak masak kat anak-anak agaknya? Masih duk fikir-fikir lagi ni.  Untuk papazam dah tahu dah sebab dari malam tadi duk sebut-sebut bestnya ikan baung masak tempoyak tatkala melihat pic ikan baung tempoyak mamaya yang lama tu.  

Jom layan pic lama ni.... yang baru belum snap...hehe


Bahan-bahannya:

2 ekor ikan baung saiz sedang
Segenggam cili api (kalau xsuka pedas boleh kurangkan)
2 inci kunyit hidup
1 mangkuk tempoyak
2 tangkai daun kesom
1 batang bunga kantan
1-2 papan petai


Cara-cara:

Tumbuk Cili api dan kunyit hidup hingga lumat.  Gesek-gesekkan tempoyak di dalam lesung bersama cili api yang dah lumat tadi.  Masukkan bahan yang ditumbuk tadi ke dalam periuk bersama ikan.  Tambahkan air. Masukkan bunga kantan dan daun kesum.  Bila mendidih perasakan garam dan masukkan mata petai.  Kalau tempoyak lama dah agak masam tambah sedikit gula nak bagi rasanya imbang.  jika tempoyak baru boleh letakkan asam keping untuk beri rasa masam pada gulai.

p/s  gulai tempoyak tidak sedap diletak perisa dan juga bawang.. Rosak rasa tempoyak.

No comments:

Post a Comment