Tuesday 13 May 2014

DAGING MERAH BERMADU

 

 

 

Hari ni cuti umum, Hari Wesak.. malas betullah tengok stok lauk dalam peti...yang ada satu dada ayam, sotong candat dan sekeping ikan tenggiri.  Nak masak apa pun tak tahu...ayam sikit sangat.. sotong pulak ibu je yang makan anak-anak tak gemar. Ikan tenggiri sekeping..ermmm malas nak keluar.  Adam ajak keluar makan roti canai.  Tengok jam dah pukul 10 pagi. Haahh..jomlah kalau nak keluar...kalau lambat nanti roti canai tah ke mana. Cepat-cepat panggil kakak nani dan kakak iqa...ada pula yang belum mandi lagi.. Jam dah dekat 11pagi baru keluar.  Pusing punya pusing... kedai roti canai tak jumpa..yang nampak kedai yang jual nasi lemak, nasi minyak, nasi dagang..  jangan tak tahu orang Terengganu makan nasi minyak untuk breakfast.   Dulu masa mula-mula kerja di Terengganu pun terkejut jua tengok nasi minyak pagi-pagi. Makan pulak dengan keropok lekor. Makan nasi dagang, nasi lemak, mee..semuanya mesti ada keropok lekor.  





jauh pergi pusing-pusing sampai Batu Rakit..dah duduk kat meja..tiba-tiba pelayan kedai kata..roti dah habis kak.. ermmm terpaksalah berderet dengan anak-anak angkat kaki.. Pusing-pusing lagi tiba-tiba nampak pakcik jual daging kat tepi jalan Padang Nenas.. belilah daging setengah kilo.. hihi...cukuplah untuk kami anak-beranak lagipun papazam tak ada di rumah.  Alaa...daging tak elok makan banyak-banyak. 


  

Nak masak apa daging tu?? Ada yang suruh goreng kunyit, ada yang suruh buat sup, ada juga cadangan nak singgang..last-last mamaya guna kuasa veto..masak merah.. senang tak payah gaduh-gaduh..hihi..

 


 

Dalam duk gaduh sambil pusing-pusing intai kedai roti canai, tengok jam dah 11.45pg.  Aiihh..macam dah tak ada orang jual roti canai sedang-sedang mentari nak menegak ni.. ada yang tengah mengemas nak tutup kedai.  Akhir sekali, dapat jua kami makan roti canai..Kedai HOT-HOT dekat dengan simpang ke Teluk Ketapang. Breakfast ke Lunch? hihi..bantai ajelah... Brunch orang kata..


 

Lepas makan roti canai tu, perut pun dah kenyang, hati pun dah senang..so apa lagi ada lah yang mengajak pusing-pusing.. teringat pulak nak beli ubat gastrik.  Mamaya risau sebab tadi perut kosong dah bantai teh tarik pulak..so kenalah standby ubat..mana tahu dibuatnya meragam malam-malam nanti.  Sampai ke bandar Kuala Terengganu semata-mata nak beli ubat tu.. Sampai rumah dah pukul 3 petang.  Lepas berehat dan mandi, mamaya minta anak dara jerang nasi.  Hihi untungkan ada anak dara..tapi sebenarnya tak kisahpun anak dara ke anak teruna ke dua-dua boleh diajar menolong di dapur. Senang kalau kita sakit pening, dorang boleh urus makan minum sendiri.. kannn..

haa...sekarang jom tengok resepi DAGING MERAH BERMADU mamaya untuk makan tengahari yang telah ditangguhkan ke jam 6 petang.. kiranya dinner teruslah tu.



 

Resepi : DAGING MERAH BERMADU

Sumber : Ikut kepala sendiri

 

Bahan-bahan:

 

300 grm daging - potong bite size lebih kurang

3 sudu pes cili giling (mamaya mmg slalu rebus cili kering, blend n simpan dlm peti)

6 ulas bawang merah -dikisar

2 ulas bawang putih -dikisar

1 inci halia -dikisar

2 sudu makan madu

1 sudu kecil asam jawa (ambil jus)

sedikit serbuk jintan manis n putih ( hujung sudu kecik jer)

1 batang serai -diketuk

garam dan sedikit perisa

 

Cara-cara:

 

Panaskan minyak.  Tumiskan bahan2-bahan yang telah dikisar hingga wangi, masukkan serbuk jintan.  Bila dah pecah minyak, masukkan daging.  Tambahkan air dan campakkan serai.  Biarkan diatas dapur dengan api perlahan..Masak hingga empuk.  Tambah air jika perlu.  Masukkan air asam jawa, garam, madu.  Biarkan hingga daging betul-betul empuk dan kuahnya pekat dan hampir kering. Rasakan, masin, manis, masamnya.  Dah masak bolehlah dihidang..


 

 




2 comments: